måndag 13 september 2010

Popcornmatematik

I detta inlägg skall jag ägna mig åt lite nörderier.

Utgångspunkten är att jag älskar snacks men samtidigt har uppmärksammat att ett hängivet och hämningslöst frossande leder till att livremmen stramar och kroppsformen antar en lite tråkigare form. Enligt rådande vetande beror detta på att snacks ofta har ett högt fettinnehåll och fett är väldigt energitätt. Och den energi du tillför kroppen utan att förbränna stannar kvar i kroppen och lagras som fett.

Detta fett har en förkärlek för att lägga sig runt de inre organ som är placerade i midjetrakten, dvs njurar, mjälte lever mm (i alla fall för män). Och dessa fettdepåer växer med tiden så att det ser ut som hela buken växer, den berömda bukfetman. Denna är inte bara missklädsam utan direkt farlig då den spelar en elak roll när det gäller hjärt- och kärlsjukdomar.

Alltså, snacks med lågt energi-innehåll. Finns det?

Ofta har man ju hört att popcorn är det enda snacks som är OK att dra i sig även om man håller mer en ett getöga på midjemåttet. Hur är det med den saken egentligen. Vi tar en närsynt glutt på fakta.

Jag poppar egna popcorn med majscorn och olja. Jag utesluter alltså micropopen då jag inte har riktig kontroll över innehållet där. Dom känns väldigt feta när man äter dem.

Popcorn har enligt innehållsdeklaration ett energiinnehåll på 336 kcal per 100 gram.

Olja har 900 kcal per 100 gram.

Om man poppar 1 dl popcorn (ca 85 gram) så blir det ca 1,5 liter färdiga popcorn. En ganska normal dos. Om man snålar lite med oljan utan att riskera kvaliteten så går det åt 9 gram olja, i alla fall när jag experimenterade. Jag hällde i mer i kastrullen men vid en kontrollvägning så var det så mycket som rimligen hade fastnat på popcornen.

85 gram popcorn innehåller 286 kcal och 9 gram olja innehåller 81 kcal. Totalt blir det 431 kcal för en dos.

Vad skall vi jämföra det med? Tja, det motsvarar t ex

  • 77 gram chips, dvs en tredjedel av en 200 grams påse
  • 86 gram ostbågar, en knappt halv 200 grams påse
  • 70 gram jordnötter, en liten påse
  • 6 km jogging om man väger 70 kg eller 4,8 km om man väger 90 kg.

Så min slutsats är att popcorn klart äger ur ett energiperspektiv jämfört med annat snacks. Och personligen tycker jag det är godare också. Alla sju dagar i veckan.

Slutligen erinrade jag mig att jag läst att i stora pocornmaskiner använder man varmluft och ingen olja och då blir ju popcornen ännu mer energisnåla. Men hur fixar man det i hemmet utan att riskera katastrof.

Efter en stunds googlande fann jag en metod som jag fick att fungera efter lite försök. Så här gjorde jag:

Jag tog en stor glasskål som tål värme och rymmer kanske 2-3 liter. I denna hällde jag ½ dl vatten och 2 tsk salt och blandade. Sedan hällde jag i 1 dl popcorn. Jag lade på en tall rik som lock och ställde in i micron.

Full effekt (1000 W) i 7,5 minuter. Efter en stund börjar det poppa (OBS! Avbryt om det tar mer än 2-3 sekunder mellan popparna, annars riskerar du att de bränns).

Voila. Färdigt. Hur smakar det då? Nja, inte blir det som de jag är van vid men fullt ätbara och ett fettsnålt alternativ. Energiinnehållet för 1,5 liter är 336 kcal, dvs ca ¾-delar av de med olja.

Oljelösa popcorn kan inte saltas efteråt då saltkornen inte fastnar. Därför använder man det saltade vattnet.

4 kommentarer:

  1. "85 gram popcorn innehåller 286 kcal och 9 gram olja innehåller 81 kcal. Totalt blir det 431 kcal för en dos."

    286 + 81 = 367

    SvaraRadera
  2. Det var roligt att läsa, tack.

    Håller med föregående om 367.

    Jag poppar majs utan olja i en silikon bunke med lock, den är gjord för att poppa popcorn utan tillsatser.

    1 dl och hela fylls, köptes på netto av min mor till mig lol

    As nöjd iaf.

    SvaraRadera
  3. @tigersaid Var de länge sen ni köpte. Den burken ? Lät smart :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mindre än 12 månader sedan, den blev slutsåld och återkom kanske för 3 månader igen och är borta igen.

      På netto.

      Mvh Kurden

      Radera